top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraTerezz Bartoníková

5 mýtů o focení

Aktualizováno: 20. 2. 2020



Když jsem nedávno dávala na Instagram ankety, kam jste mi psali Váš feedback, zazněla tam i otázka, kolik z Vás se věnuje focení. Překvapivě mi hodně z vás odpovědělo, že se tomu věnují aktivně. Jsem moc ráda, že se tímto naše komunita rozrůstá, ovšem ne každý má o focení úplně realistické mínění. Poslední dobou mi do directu, otázek nebo zpráv chodí hromada dotazů ohledně foťáků pro začátečníky, programů na úpravu fotek nebo základních tipů. Ne každý si ale uvědomuje, že to není v tom, podobat se vším „profíkům“. Sama se za profesionála nepovažuju, ovšem mám za sebou už docela dlouhou cestu s focením a myslím, že na tohle téma zvládnu už něco málo napsat. Tak si pojďme ukázat několik mýtů o focení, které si každý začátečník myslí.

1. Chci vyfotit přesně tuto fotku, jak na to?

Každý, kdo začíná fotit, má tu svoji vizi fotek, které by chtěli časem umět vyfotit. Většinou fotky od konkrétních fotografů, které považují za vzor. Ovšem ne každý si neuvědomuje to, že každý fotograf má ten svůj „styl“, který si za dobu svého focení vybudoval. Samozřejmě jsou i fotografové, kteří mají styl podobný, ale nikdy nenajdete 2 fotografy, kteří mají stejný styl fotek. Proto se nesnažte své vzory kopírovat, inspirujte se, jak jen to jde. Ideální je sledovat víc lidí, zjistit co je to „vaše“ a přidejte si do toho hlavně nějaký svůj „rukopis“. Nebojte se improvizovat. Mě osobně poslední dobou „fascinuje“ to, jak mají někteří jedinci potřebu stále kritizovat. Samozřejmě i já jsem ráda za každou konstruktivní kritiku, jenže někteří lidé budou jen „rýpat“ a hledat každou chybu. Potom musíte tyto komentáře trošku třídit. Neříkám ale, že si nemáte nechat poradit. V začátcích určitě doporučuji vyslechnout si kritiku od zkušenějších „kolegů“, pokud je kritika konstruktivní.

2. Vyfotím tímto foťákem něco?

Ano, foťáky jsou (překvapivě) od toho, aby se s nimi fotilo :D

Narážím tímto hlavně na Vaše časté dotazy, co jde vyfotit s tím a tím foťákem. Okud fotíte koně venku, neměli byste mít problém s ničím. V době, kdy jsem začínala, pro mě byla technika úplně to poslední a mělo by to tak být u všech začátečníků. První, co se musíte naučit je nastavení, kompozice, nějaké aspoň základní úpravy a tak dále... Rozhodně to nefunguje tak, že přijdete s nadupaným foťákem a budete ze sebe dělat profíka. Samozřejmě se s lepší technikou operuje lépe, ale pokud Vám chybí základní znalosti, je to k ničemu.

Tím bych chtěla taky upozornit na to, že fotku nedělá clona. Nedávno jsem v jedné internetové diskuzi četla příspěvek „tuto fotku dělá kvalitní pouze ta clona“. Achjo lidi, neříkám, že moje vize nebyla „chci mít to hezky rozmazaný pozadí na fotkách“, obecně mám raději fotky s rozmazaným pozadím, ovšem pokud si modely správně postavíte, zvládne to i objektiv s nižší světelností, byť je samozřejmě lepší mít ten světelnější objektiv. Jen mi přijde dost od věci prvně řešit techniku a až potom svoje základní schopnosti.

Chtěla bych tento mýtus zakončit jednou vtou; Ano, je dobré postupně zlepšovat techniku, ovšem technika za Vás neudělá tu práci.

3. Nejde to hned

Žádný učený z nebe nespadl a nic nejde hned. Možná tahle věta bude znít docela škaredě, ale to, že máte zrcadlovku, z Vás hned nedělá fotografa. Pokud jste si přečetli předešlý bod, víte, o čem mluvím. Já jsem třeba s focením začínala tak, že jsem lítala u nás u koní celé dny s foťákem, fotila všechno a všechny, co jsem viděla a časem jsem se snažila, aby fotky měli aspoň nějakou „štábní kulturu“ a snažila jsem se naučit aspoň nějaké ty „základy“. Potom jsem začla nabízet známým focení tréninků, „nových profilovek“ a vlastně čehokoliv, ať se trošku rozjedu a později jsem začala jezdit i po cizích s TFP, ze kterého jsem postupem času přešla na nějaké menší částky a postupem mých zkušeností a techniky jsem ceny zvyšovala. Nejde to ze dne na den.

Jako další bod tohoto mýtu určitě stojí za to zmínit editory. Už nesčetněkrát mně přišly otázky typu "v šem upravuješ". Odpovím Vám i sem, v Lightroomu a Photoshopu. Jsou to nejlepší programy, které na focení existují, musíte si však uvědomit, že jsou to programy placené a hlavně dost náročné na pochopení. Hlavně tedy Photoshop. Například retušovat se například já učím dodnes a to musím říct, že mám za sebou už mraky retušovaných fotek, je to ale něco, co člověk musí chytnout "do ruky a do oka" a nejde to úplně samo.

4. Vy nás tím focením jen "ždímete", máte to focení drahý!

Snad nejčastější mýtus, který se bohužel šíří širokou veřejností. Co se týče ceny, musíte počítat s tím, že fotograf má drahou techniku, programy, hromadu práce za sebou a drahý čas. Myslím, že například moje cenová relace je jedna z těch nižších, protože (teda aspoň prozatím) nemám omezený počet fotek. Tím pádem na fotkách strávím ještě víc času a pak mě překvapuje to, že si ještě někdo stěžuje, že mám focení drahá a jen „hrabu peníze“. Věřte mi, není to tak. Neříkám, že z toho nemám ani korunu, ale to, co tomu věnuji, se mi nevrátí nikdy a ani mi to nevadí, protože to dělám hlavně proto, že mě tento druh „práce“ baví a spojuji tímto příjemné s užitečným. Takže ne, nesnažím se vás vyždímat, jen focením prostě nechci prodělávat a to musíte pochopit.

5. Kdy budou fotky?

Termín dodání je to, co nemůže také hodně lidí pochopit. Vždy se snažím říct klientům, kdy cca fotky budou. Bohužel mám focení jako jednu z mnoha povinností, proto fotky nejsou vždycky přesně na den, na což ale upozorňuji a tímto článkem bych chtěla všechny poprosit, ať mají trošku trpělivosti. Fotografové jsou taky jen lidi a řada z nás to dělají k práci/škole a nebo jako já k oběma záležitostem a není to tak jednoduché, jak se zdá.

Moc děkuji všem, kteří si tento článek přečetli a doufám, že jste si z něj něco vzali, ať už jako začínající fotografové nebo potencionální klienti. Myslím, že pokud pochopíte to, co se tu snažím napsat, ulehčíte tak práci i čas většině fotografům, kteří (třeba jako já) nestíhají odepisovat 10x na stejnou otázku dokola.

Nechci samozřejmě znít, jako bych si stěžovala, že mě tyto otázky obtěžují. Jsem za ně velmi ráda, jen tolikrát dokola na jednu a tu stejnou otázku je vážně vyčerpávající.

Mám vás všechny moc ráda! 😊Terezz xx

122 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page